אודות שכר טרחה עורך דין גירושין

אם לא די בכך שההחלטה על סיום הקשר ושינוי התא המשפחתי כרוכה בתעצומות נפש גדולות, ובתמורות משמעותיות מבחינת התנהלות החיים בכלל, גם הפן הכלכלי אינו מבשר טובות. אכן, כמעט תמיד ההחלטה על גירושין הופכת גם את העניינים הפיננסיים למורכבים יותר, ולו בשל העובדה שכעת חייבים לשלם פעמיים שכר דירה, להחזיק שתי מכוניות וכדומה. לכך מצטרפים היבטים כמו מזונות אישה ומזונות ילדים, לצד חוסר הוודאות של נושאים אלו ונוספים עד שתגיעו להסכמות או עד שבית המשפט או בית הדין יאמר את דברו.

במילים אחרות, קשה לומר שההחלטה להתגרש היא צעד כלכלי נבון. עם זאת, ברור שלא ניתן להסתכל על החיים רק דרך הכסף, ואם הגעתם למצב בו מסיימים את הקשר כנראה שהיו דברים חשובים עוד יותר. ועדיין, גם תהליך הגירושין עצמו כרוך בעלויות, הכוללות את שכר טרחה עורך דין גירושין שמלווה אתכם, בין אם בהליך הגישור והסכם הגירושין, ובין אם בתביעות הנידונות בבית המשפט ובבית הדין הרבני.

מכיוון שמדובר בסוגיה המעסיקה כמעט כל זוג שמתגרש, בשורות הבאות יוסבר לגבי שכר הטרחה והעלויות הצפויות לכם בהליכים.

העלויות משתנות על פי הדרך בה תבחרו לפעול

באופן עקרוני, בפני בני זוג המחליטים להתגרש עומדות שתי אפשרויות בסיסיות. האחת היא לחתור להסכם גירושין באמצעות עורך דין לענייני משפחה המלווה את שניהם, או שני עורכי דין המייצגים כל אחד. זוהי ללא ספק האפשרות החסכונית ביותר, ולא רק מבחינה כלכלית. האופציה השנייה היא להגיש את התביעה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, והיא הממושכת והיקרה יותר – הן מבחינה כספית והן מבחינה רגשית.

אז בואו נתחיל עם האפשרות הזולה יותר ונבין כמה עולה הסכם גירושין אצל עורך דין. ובכן, בעולם עריכת הדין קיימים תחומים מסוימים שבהם יש הוראות ברורות לגבי תמחור (כמו עבודת נוטריון), ותחומים נוספים שבהם קיימות המלצות מטעם לשכת עורכי הדין. יחד עם זאת, לא קיימות המלצות או הנחיות לגבי שכר טרחה הסכם גירושין, והמשמעות היא שאין מחיר אחיד. כל עורך דין וכל משרד שאליו תפנו יגבה עלויות אחרות, כאשר קיים טווח מחירים ממוצע לפגישה ולעריכה של ההסכם, ובסופו של יום הפערים יכולים לעמוד על אלפי שקלים.

אז כדי להבין כמה עולה הסכם גירושין צריך להבין כיצד מגיעים אליו. בדרך כלל, מדובר בעורך דין אחד המלווה את בני הזוג לאורך כמה פגישות, כאשר בחלקן משתתפים שניהם ביחד ובחלקן משתתף רק אחד או אחת מהן. באופן כללי ניתן לומר, שככל שבני הזוג מתקשרים טוב יותר, מוכנים להקשיב, לוותר על הדברים הפחות מהותיים עבורם ולהגיע להסכמות, כך יידרשו פחות פגישות ולכן גם העלויות יהיו נמוכות יותר.

מאידך, ככל שקיים קושי להיפגש ביחד, ככל שהמחלוקות יותר משמעותיות, וככל שקיימים נושאים יותר מורכבים (כגון בני זוג המחזיקים נכסים מוחשים ובלתי מוחשיים מרובים), כך יהיה צורך בקיום יותר פגישות. כמו כן, ייתכן שלמען ההסכמות והתחשיבים יהיה צורך להסתייע באנשי מקצוע נוספים, כדוגמת אקטואר או שמאי, מה שכרוך בתוספת לעלויות.

באופן כללי, משרדי עורכי הדין גובים עבור הסכם גירושין מחיר המושפע מתמחור שעת עבודה, ולפיכך הגורם המשפיע ביותר הינו מספר הפגישות. בתוך כך, אל הפגישות יש להוסיף את עבודת עורך הדין על עריכת ההסכם עצמו, מה שכרוך בעלות נוספת. מאחר שהמחירים נוטים להשתנות בין משרדים, וגם להתעדכן מעת לעת, לא נציין כאן מספר מדויק, אך נאמר שגישור והסכם זולים בהרבה מפנייה אל בית המשפט או בית הדין הרבני, ומניהול ההליך בערכאות אלו.

לפני שנעבור אל החלק הבא, של העלויות הכרוכות בהגשת תביעה לבית המשפט או לבית הדין, ראוי לציין כי במקרים מסוימים קיימת אפשרות לקבל סיוע משפטי מהמדינה ללא עלות. על מנת להיות זכאים, עליכם לעמוד בכמה פרמטרים כלכליים שייבדקו על ידי הרשויות, ובעיקר תצטרכו להוכיח מקורות הכנסה נמוכים יחסית לשאר האוכלוסייה. למעשה, מרבית האנשים אינם זכאים לסיוע ללא עלות מהמדינה בהליכי גירושין, וגם מי שזכאים, מוצאים את עצמם לא פעם מול עורכי דין שאינם מסוגלים לתת את אותה רמת השירות כפי שנותן עורך דין פרטי. 

שכר טרחה עורך דין גירושין

מהן העלויות של גירושין ללא הסכם

המחיר של הסכם גירושין לרוב מתגמד אל מול העלויות הכרוכות בניהול תביעה או תביעות בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. מדוע זה כך? קודם כל, כי בניגוד להליך הגישור ועריכת ההסכם, הדיונים בבית המשפט או בבית הדין יכולים להתפרש על פני תקופה ארוכה, ולדרוש מעורך הדין הרבה יותר שעות עבודה המוקדשות לבניית אסטרטגיה, לתגובה לצעדי צד השני, לייצוג בפני השופטים/הדיינים וכדומה.

בנוסף, יש יותר אגרות שצריך לשלם, שאמנם אינן גבוהות במיוחד אך בכל זאת מצטרפות. כך למשל, ישנן אגרות שונות בבית הדין הרבני על תביעת כתובה, תביעת גירושין, החזקת ילדים, הסדרי שהות ומשמורת, הליך ביניים וכדומה, ואילו בבית המשפט לענייני משפחה יש אגרות עבור תביעת מזונות או מדור, תביעת איזון משאבים ופירוק שיתוף (אגרה של אלפי שקלים), החזקת ילדים, תביעה לסכום קצוב המהווה שיעור מסוים מהסכום הנתבע, ועוד.

לכך מצטרפת אגרת פתיחת התיק ברבנות, שאותה ממילא יש לשלם גם כאשר עורכים הסכם גירושין. גם כאן ייתכן שיהיה צורך בהוצאות נוספות על שמאי, חוות דעת של פסיכולוג, אקטואר וכדומה. עם זאת, ההוצאה הגבוהה ביותר תהיה על שכר הטרחה שמשלמים לעורך הדין, ושוב נזכיר שההבדל טמון בעלות שעת הייעוץ של המשרד. ככל שהתהליך יהיה ממושך ומורכב יותר, וככל ששעת הייעוץ יקרה יותר, כך יעלו ההוצאות לכדי עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף למעלה מכך.

על כן, כאשר אתם פונים למשרדי עורכי דין יש לבחון מהי עלות שעת ייעוץ, האם החיוב הוא לפי כל דיון ותביעה, האם המחיר מבוסס על חבילה כוללת, מהו בדיוק המחיר ומה נכלל בו, ומה יהיו העלויות הנוספות במידה ואתם חורגים ממספר הדיונים, למשל עקב צורך בהליכי ערעור, הגשת תביעות נוספות וכדומה.

לפרטים נוספים, ליווי וייצוג בהליכי גירושין

למידע נוסף בנושאי המאמר, ולקבלת ייעוץ, ליווי וסיוע מעו”ד דיני משפחה בתל אביב / רמת גן לרבות שירותי נוטריון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדה של  אביטל רבינוביץ’, עורכת דין, מומחית בדיני משפחה על כלל רבדיו, מגשרת ונוטריון בטלפון  03-5751505. ניתן גם לפנות לאימייל avital.adv@gmail.com  ו/או לשלוח הודעת ווטסאפ 0507755138.

מחכים לפנייתך

פנו אלינו ונשוב בהקדם