מה עושה עורך דין צוואות וירושות

דיני ירושה ועיזבון הם תחום משפטי העוסק בחלוקת רכוש של אדם שנפטר. החוק בישראל קובע כי חלוקת העזבון תיעשה בהתאם לצוואתו של הנפטר, או בהתאם לדין הקבוע בחוק הירושה.

צוואה היא מסמך שבו אדם קובע כיצד הוא רוצה לחלק את רכושו לאחר מותו. צוואה יכולה להיות בכתב יד, בעדים, בפני רשות, או בעל פה (במקרה של צוואת שכיב מרע). לעומת זאת, ירושה על פי דין היא חלוקת העזבון בהתאם להוראות חוק הירושה. חוק הירושה קובע סדר עדיפות של יורשים, כאשר היורשים הקרובים ביותר לנפטר זכאים לרשת את מרבית העזבון. מכיוון שמדובר בנושא משפחתי רגיש וטעון, לרוב כדאי לבצע את הליכים עם סיוע של  עו”ד צוואות וירושות המתמחה בדיני ירושה ועיזבון.

תחומים בהם מטפל עורך דין צוואת וירושות

עורכי דין צוואות וירושות מטפלים במגוון נושאים הקשורים תחום לרבות:

  • עריכת צוואות: עורך דין צוואות וירושות מספק ייעוץ משפטי וליווי מקצועי לעריכת צוואה תקפה חוקית, שתעמוד במבחן בית המשפט במקרה של סכסוך.
  • ביצוע צוואות: מתן ייעוץ משפטי וליווי מקצועי לביצוע צוואה, כולל איסוף והגשת הצוואה לרשם הירושה, וכן ניהול העיזבון וחלוקת העזבון בהתאם לתנאי הצוואה.
  • סכסוכי ירושה: עורך דין צוואות וירושות מספק ייצוג משפטי בסכסוכי ירושה שיכולים להיגרם ממגוון סיבות, כגון מחלוקת על תנאי הצוואה, או טענה כי הצוואה אינה תקפה חוקית.

 

סוגים שונים של  צוואות ומה נדרש בכדי שתהינה תקפות

כאמור, תפקידיו של עורך דין צוואות וירושות כוללים גם את כל מה שקשור לעריכת צוואות.  הנה הסוגים העיקריים שלהן:

  • צוואה בכתב יד: צוואה שנכתבת בכתב ידו של המצווה, ומאושרת בידי שני עדים.
  • צוואה בפני עדים: צוואה שנכתבת על ידי אדם אחר, ומאושרת בידי שני עדים.
  • צוואה בפני רשות: צוואה שנכתבת בפני רשות ציבורית, כגון שופט, רשם, או נוטריון.
  • צוואת שכיב מרע: צוואה שנאמרת בעל פה על ידי אדם הנמצא על ערש דווי, ומאושרת בידי שני עדים.

על מנת שצוואה תהיה תקפה חוקית, עליה לעמוד בכמה תנאים הכוללים:

  • הצוואה צריכה להיכתב בכתב, או להיאמר בעל פה על ידי אדם הנמצא על ערש דווי.
  • הצוואה צריכה להיות מאושרת בידי שני עדים.
  • המצוווה צריך להיות בעל כשירות משפטית לערוך צוואה.
  • הצוואה צריכה להיות חפה מהשפעה בלתי הוגנת.
עו"ד צוואות וירושות

התהליך של ביצוע צוואות

ביצוע צוואה הוא התהליך של מימוש תנאי הצוואה לאחר פטירת המצווה. התהליך מתחיל בהגשת בקשה לצו קיום צוואה לרשם הירושה. את הבקשה לצו קיום צוואה יכול להגיש אחד מהיורשים על פי הצוואה, או על ידי מי שהוסמך על ידי המצווה לבצע את הצוואה. הבקשה צריכה לכלול את הצוואה המקורית, תצהיר של אחד העדים על הצוואה, ותצהיר של המבקש על זהותו והקשר שלו למצווה.

רשם הירושה יפרסם הודעה ברשומות ובתקשורת כדי לאפשר התנגדויות, ויבחן את הבקשה כדי לקבוע אם הצוואה תקפה חוקית. אם כן, הוא ינפיק צו קיום צוואה, מסמך רשמי המאשר את תקפות הצוואה ומורה על מימושה. לאחר קבלת צו קיום צוואה, היורשים על פי הצוואה יכולים להתחיל בהליך מימוש הצוואה, הכולל בין היתר ניהול של העיזבון עם איתור של נכסים ואיסוף מידע אודותם, תשלום חובות המנוח וחלוקת העזבון בין היורשים.

חשוב לדעת כי מדובר לעיתים בהליך ממושך שיכול לקחת מספר חודשים ובמקרים מורכבים אף מספר שנים. למשל, ביצוע צוואה יכול להתעכב בגין סכסוכים על תנאי צוואה או בגלל נכסים המצויים במדינות אחרות.

 

הגורמים השונים לסכסוכי ירושה

אחד התחומים העיקריים בהם מטפל עו”ד צוואות וירושות הוא סכסוכי ירושה, שלא אחת הינם מורכבים ומתישים. הסכסוכים יכולים להיגרם מסיבות שונות, כגון:

  • מחלוקת על תנאי הצוואה.
  • טענה כי הצוואה אינה תקפה חוקית.
  • טענה כי המנוח לא היה בעל כשירות משפטית לערוך צוואה.
  • טענה כי הצוואה הושפעה מהשפעה בלתי הוגנת.

 

משרד עו”ד המתמחה בענייני צוואה וירושה

משרד עורכי דין דיני משפחה של אביטל רבינוביץ’ מתמחה בכל הקשור לענייני צוואה וירושה. בין היתר המשרד מטפל בנושאים של עריכת צוואת בהתאם לצרכיו הייחודיים של המצווה,  טיפול בצווי ירושה,  צווי קיום צוואה, התנגדות לביצוע צוואה וניהול עיזבונות. כל זאת תוך טיפול וייצוג הלקוח הן בפני רשם לענייני ירושה והן בפני בית המשפט לענייני משפחה.

לשירותי עורך דין צוואות וירושות וקבלת עוד מידע וייעוץ מקצועי בנושא, צרו קשר עם  משרד עורכי דין אביטל רבינוביץ’ בטלפון 03-5751505 או 050-7755138.

 

מחכים לפנייתך

פנו אלינו ונשוב בהקדם