האם אפשר לשנות הסכם גירושין

לא פעם פונים אל משרדנו אנשים השואלים האם אפשר לשנות הסכם גירושין לאחר שנחתם. התשובה לכך איננה פשוטה וחד משמעית. מצד אחד, קיימת אפשרות של פתיחת הסכם גירושין מחדש על מנת לבצע בו שינויים כאלו ואחרים. מצד שני, במידה ובן הזוג השני אינו מסכים לבצע שינויים בהסכם, הרי שיש לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה או אל בית הדין הרבני, ולהוכיח כי אכן מתקיימים תנאים המצדיקים את פתיחת ההסכם, ומכאן גם את השינויים המבוקשים. ככלל, בתי המשפט ובתי הדין אינם ממהרים לפתוח את ההסכמים ולשנותם, וצריך להיערך ולהכין היטב את הטענות שישכנעו אותם לעשות זאת.

מדוע קשה לשנות הסכמי גירושין

הסיבה לכך שאין זה פשוט לבצע שינוי הסכם גירושין בהסכמה, הוא שמדובר במסמך משפטי מחייב. ממש כפי שאדם חותם על חוזה לקניית דירה או על כל חוזה אחר, חתימתו מחייבת אותו כלפי הזכויות והחובות בהסכם. מובן שניתן בנסיבות שונות לפתוח חוזים ולשנותם, ואין זה מסמך המלווה את האדם לכל חייו מבלי שיוכל להשתחרר ממנו. עם זאת, חייבים להתקיים תנאים מוצדקים, מניחים את הדעת והעומדים בלשון החוק ובפסיקות, על מנת לאפשר זאת. אלמלא כן, בכל עת שגרוש או גרושה היו רוצים לשפר את מעמדם ומצבם, היו חייהם של כל המעורבים מתהפכים.

למעשה, זוהי בדיוק הסיבה שבגללה אין מסתפקים בעריכת הסכם גירושין עם עורך דין לענייני משפחה, אלא תמיד חייבים לאשרו בפני בית המשפט או בית הדין, המוודא כי החתומים על המסמך מבינים את תוכנו והשלכותיו. בהקשר הזה, יש לציין כי מי שמעוניין לפתוח ולשנות הסכם גירושין, חייב לעשות זאת מול הערכאה שאישרה את ההסכם המקורי, כלומר אם ההסכם אושר בבית המשפט לענייני משפחה חובה לפנות רק אליו לשינוי, ולהיפך לגבי בית הדין הרבני.

יחד עם זאת, ולמרות האמור לעיל, ישנו מצב שבו קל יחסית לשנות את הסכם הגירושין שנחתם. מדובר במצב בו שני בני הזוג מסכימים על הצורך לשנות סעיף זה או אחר, ולכן שניהם פונים יחדיו אל הערכאה הרלוונטית על מנת שתאשר את השינוי. במקרים כאלו, נחסך תהליך משפטי ממושך וסביר להניח שהערכאה הדנה בתיק תאשר את השינוי המבוקש, אלא אם כן יש בו משום אי צדק או פגיעה מהותית באחד הצדדים, וכמובן אם ישנה פגיעה בילדים.

פתיחת הסכם גירושין מחדש

אז באילו נסיבות אפשר לשנות הסכם גירושין

ניתן לשנות כל סעיף בהסכם הגירושין, בוודאי אם קיימת הסכמה בין הצדדים וכשאין בכך משום אי צדק מהותי או פגיעה בילדים. עם זאת, במידה ואין הסכמה משותפת, ומבקשים מבית המשפט או מבית הדין שיתערב, הרי שבכל סעיף צריך להראות שמתקיימים תנאים ייחודיים המצדיקים את שינוי. הכוונה היא לשינוי משמעותי, ארוך טווח ובלתי צפוי בעת שנחתם ההסכם, שחל באחד ממישורי החיים הרלוונטיים לאותו סעיף. זאת, להבדיל משינוי קל יחסית, זמני וחולף, ולהבדיל מחוסר נוחות מסוימת של אחד מבני הזוג.

כך למשל, שינוי הסכם גירושין משמורת משותפת או יחידנית אינו מאושר בקלות דעת, עקב ההשלכות הגדולות על רצף החיים בו הורגלו הילדים. אמנם, בשנים האחרונות בתי המשפט מקנים עדיפות למשמורת משותפת, כך שאם אב מעוניין לעבור למשמורת משותפת ייתכן ויוכל להוכיח כי זוהי טובתם הברורה של הילדים. עם זאת, יש לזכור כי אחד התנאים הבסיסיים למשמורת משותפת הוא יחסים סבירים ותקינים בין ההורים, וייתכן מאוד כי עצם התנגדותה של האם למשמורת המשותפת מהווה ראיה לכך שתנאי זה אינו מתקיים.

בד בבד, במידה והאב או האם מעוניינים לשנות את הגדרת המשמורן, או לשנות את זמני השהות הקבועים בהסכם באופן מהותי, הרי שעליהם להוכיח כי מתקיים שינוי משמעותי ביותר באחד ממישורי החיים הרלוונטיים. למשל, אם הילדים עצמם חוזרים שוב ושוב על כך שהם מעוניינים לשנות את זמני השהות ולהגדיל את זמנם עם אביהם, אם חל שינוי דרמטי במצב הבריאותי או הנפשי של המשמורן (או של אחד ההורים החולקים את המשמורת ביניהם), אם המשמורן החליט להתגורר במקום רחוק מההורה השני באופן שלא מאפשר את זמני השהות, וכדומה.

סעיף מרכזי נוסף שנידון לא פעם בבתי המשפט ובבתי הדין, הוא שינוי הסכם מזונות ילדים. במאמר מוסגר נציין, כי בקשות למעבר למשמורת משותפת מטעמים שהם למעשה כלכליים, אינן נראות בעין יפה על ידי הערכאות השיפוטיות. יתר על כן, החישוב מראה בדרך כלל שההקלה הכלכלית שהאב צופה אינה מתממשת, ולכך מצטרפת רמה גבוהה בהרבה של אחריות ופחות זמן לעבודה, השתכרות ושאר פעילויות החיים.

על כל פנים, ניתן לפעול לשינויים במזונות ילדים באמצעות עורך דין לענייני משפחה, אך כאמור, רק אם התקיים שינוי מהותי בנסיבות מאז שנחתם הסכם הגירושין המקורי. שימו לב שהכוונה אינה, למשל, לירידת הכנסות מעסקו של האב לתקופה מסוימת, וגם לא להיפך, כלומר לעלייה בהכנסותיו לתקופה מסוימת. הכוונה היא לשינוי גדול שאיננו זמני או חד פעמי, ושלא נצפה בעת שנערך ההסכם המקורי.

לדוגמא, אב המעוניין להקטין את המזונות יצטרך להוכיח שחל שינוי משמעותי וקבוע לרעה בהכנסותיו, בין אם עקב סגירה של עסק וללא יכולת לשוב לאותה רמת השתכרות בעתיד הנראה לעין, או עקב מצב בריאותי שאינו מאפשר לו עוד להשתכר כבעבר. גם אם זמני השהות של האב הוגדלו בצורה משמעותית ולזמן ממושך, או שההורים החליטו על משמורת משותפת, ניתן לבקש הקטנה של דמי המזונות.

באותו האופן, האם יכולה לבקש את הגדלת המזונות, אם למשל אחד מילדיה נזקק לטיפול רפואי או אחר הכרוך בהוצאות מרובות, ואינו זמני או חד פעמי. היא יכולה גם לטעון כי האב אינו עומד למעשה בהסדרי השהות, כך שחלק גדול בהרבה מהמשוער של ההכנסות נופל על כתפיה. כמו האב, גם היא יכולה לטעון להרעה גדולה ומתמשכת במצבה הכלכלי, מסיבות מוצדקות כמובן, ו/או לטעון כי חלה הטבה משמעותית במצב הפיננסי של הגרוש.

לפרטים נוספים אודות שינוי הסכם גירושין

למידע נוסף בנושאי המאמר, ולקבלת ייעוץ, ליווי וסיוע מעו”ד דיני משפחה בתל אביב / רמת גן לרבות שירותי נוטריון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדה של  אביטל רבינוביץ’, עורכת דין, מומחית בדיני משפחה על כלל רבדיו, מגשרת ונוטריון בטלפון  03-5751505. ניתן גם לפנות לאימייל avital.adv@gmail.com  ו/או לשלוח הודעת ווטסאפ 0507755138.

מחכים לפנייתך

פנו אלינו ונשוב בהקדם