במה מטפלים עורכי דין צוואות וירושות

עורכי דין צוואות וירושות עוסקים בתחום הרגיש של הותרת ומימוש עיזבונם של אנשים שנפטרו, בין אם באמצעות ירושה או צוואה. הליכים אלו מתנהלים מול הרשם לענייני ירושה, ובמידה ומוגשות התנגדויות לקיום הצוואה או הירושה, עו”ד צוואות וירושות מייצג את לקוחותיו בפני בית המשפט.

הוצאת צו קיום ירושה

עורך דין לענייני צוואות וירושות מסייע בכל הקשור לקיום צו הירושה מול הרשם לענייני ירושה (או בית דין רבני). מדובר בבקשה המוגשת לרוב באופן מקוון וכרוכה במילוי טופס, תשלום אגרה וצירוף מסמכים כמו ייפוי כוח לעורך הדין אישורים על משלוח הודעות לשאר היורשים וכדומה. לאחר מכן, הבקשה נבחנת על ידי הרשם ומפורסמת בעיתונות, ובמידה שאין התנגדויות ולא נדרשים מסמכים נוספים, הרשם יוציא את צו הירושה בתוך כחודש עד שלושה חודשים. יש לציין כי תהליך דומה באופן עקרוני, גם אם שונה מבחינת המסמכים, מבוצע לצורך הוצאת צו קיום צוואה. גם כאן עומד לרשותכם עורך דין לענייני צוואה המטפל בהתנהלות מול רשם הירושות.

עורך דין ירושה מומלץ

עריכת ואישור צוואות על ידי עורך דין ונוטריון

תפקיד מרכזי של עורך דין צוואה הינו סיוע בעריכת צוואות, עבור אנשים המעוניינים לחלק את עיזבונם כראות עיניהם – למשל להותיר את כל הדירה לבן הזוג, להותיר את העסק לאחד הילדים, או כל חלוקה אחרת. תפקידו של עורך הדין הוא לעזור בעריכת הצוואה כך שתהיה חזקה ככל הניתן מבחינת חוקית ומשפטית, כך שהסיכוי להתנגדויות יהיה נמוך ביותר. יש לציין כי קיימים מספר סוגי צוואות ובכולן קיים תפקיד לעורך דין/נוטריון. כאמור, עורך הדין מסייע בעריכת צוואה של יחיד בכתב וכן צוואה הדדית בכתב הנערכת בין בני זוג. כמו כן, במידה ומדובר בנוטריון הוא מתפקד בתור רשות שאצלה מגישים או מפקידים צוואה מודפסת או בכתב יד, ובנוסף הוא מבצע אימותים לצוואות שעליהן חתומים יחידים או עדים נוספים.

טיפול בהתנגדויות לצוואות

כאמור, הסתייעות בשירותיו של עורך דין לענייני ירושה הינה חשובה ביותר לעריכת צוואה תקפה וחזקה, המקטינה משמעותית את הסיכון להתנגדויות היוצרות קרע במשפחה, ואף עלולות להוביל למניעת חלוקת העיזבון לפי רצונו של המוריש. עם זאת, במידה ומוגשות התנגדויות לאורך התקופה הרלוונטית (פרסום בקשת הצו בעיתונות על ידי רשם הירושה), הרי שהטיפול במקרה עובר אוטומטית לבית המשפטי לענייני משפחה.

במקרים כאלו חשוב לפנות אל עורך דין ירושה מומלץ, בעל ניסיון רב בנושא, ועדיף עו”ד שהינו מגשר מוסמך. שאיפתו הראשונה תהיה לשמר ככל הניתן את הקשרים המשפחתיים, אשר ללא ספק ייפגעו מהליכים משפטיים, ולפיכך עורך הדין המגשר יבדוק את האפשרות להגיע להבנות מחוץ לכותלי בית המשפט. עם זאת, במידה והדברים מתגלגלים אל בית המשפט, עורך הדין ייצג את לקוחו – בין אם הוא נמנה על המתנגדים או המתגוננים.

ראוי להדגיש כי בתי המשפט אינם נוטים לבטל צוואות, וכי נטל ההוכחה שעל כתפי המתנגדים הינו גבוה. בנוסף, אף אם תבוטל הצוואה יחולק העיזבון על פי חוק הירושה, ולא על פי רצונות המתנגדים שטענותיהם התקבלו.

טענה ראשונה שיכולים המתנגדים להעלות הינה לטעות כזו או אחרת בצוואה, כגון היעדר חתימתו של המצווה, תאריך, עדים וכדומה, אך נדירים מאוד הם המקרים שבהם כשל טכני מוביל לביטול הצוואה – כל עוד היא משקפת את רצונו של הנפטר. טיעון יותר שכיח הוא להשפעה בלתי הוגנת, למשל אם אחד הנהנים מהצוואה השתתף בעריכתה, אם הופעל לחץ על המצווה מטעם מי שהיה אמון על מצבו הבריאותי או התפקודי, וכדומה. בנוסף, אין זה נדיר שמועלות טענות לגבי מצבו השכלי של המוריש, שלא אפשר לו להבין את האמור בצוואה ומשמעותה, כגון זהות היורשים, היקף הרכוש ובכלל השלכותיה של הצוואה.

ושוב, יש להדגיש, כי קיימת עדיפות ברורה לתהליך גישור, המאפשר להגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט. תהליך כזה יהיה מהיר יותר, זול בהרבה, ובעיקר – יאפשר לשמור על דו שיח ולשמר את הקשרים המשפחתיים היקרים.

לקבלת ליווי וייצוג משפטי בענייני צוואות וירושות

לפרטים נוספים בנושאי צוואות וירושות ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי, פנו אל משרדנו

מחכים לפנייתך

פנו אלינו ונשוב בהקדם