כמה עולה הסכם ממון

הסכם ממון נועד להסדיר את היחסים הכלכליים בין בני זוג ביום בו ייפרדו, כלומר את האופן שבו יחולקו נכסיהם. את ההסכם חשוב לערוך באמצעות עורך דין לענייני משפחה בעל ניסיון רב, שמאחוריו לא מעט הסכמים. במידה ומדובר בהסכם שנחתם לפני הנישואין, ישנה עדיפות להיותו של עורך הדין גם נוטריון, דבר המאפשר לו לאמת ולאשר את ההסכם בסמכות זהה לזו של בית המשפט או בית הדין הרבני.

החתימה על הסכם ממון אינה מובנת מאליה לאנשים רבים, ומטבע הדברים עולות שאלות כמו מדוע בכלל צריך את ההסכם הזה, למה לערב עניין משפטי בתוך הרומנטיקה, מדוע אנו צריכים בכלל עורך דין, או כמה עולה הסכם ממון? בשורות הבאות נשפוך אור על השאלות הללו ואחרות.

אז כמה יעלה לנו לערוך את ההסכם?

לפני שנצלול אל ההסברים, נשיב על השאלה הפשוטה יחסית לגבי עלות הסכם ממון. כפי שנראה מייד, חשוב מאוד שאת ההסכם יערוך עו”ד דין מנוסה לענייני משפחה, ויש לכך סיבות טובות. מרבית העלות נוגעת אל שירותיו של בעל המקצוע.

בנושא זה יש לזכור כי כל עורך דין גובה עבור עריכת הסכם ממון שכר טרחה שונה, ובהחלט יכולים להיות פערים בין המשרדים. עם זאת, באופן כללי מחיר הסכם ממון אינו גבוה במיוחד ועומד על כמה אלפי שקלים, כאשר במקרים יותר מורכבים העלות עשויה להיות מעל לעשרת אלפים ₪. כלומר, יכולים להיות הבדלים גם בין הסכמי ממון הנערכים על ידי אותו עורך הדין.

ככל שבני הזוג מחזיקים נכסים מגוונים ומורכבים יותר, כך עבודת ההסדרה הנדרשת מעורך הדין ממושכת יותר, דורשת יותר שעות עבודה, והעלות תהיה גבוהה יותר בהתאם. למשל, יש הבדל בין בני זוג שנכסיהם מסתכמים פחות או יותר בדירה ובחשבונות בנק, לבין בני זוג המחזיקים כמה נכסים בחו”ל, עסק רשום, מניות ואופציות וכיוצא בזאת.

יש לציין כי אל שכר טרחה הסכם ממון המשולם לעורך הדין צריך להוסיף עלות נמוכה יחסית של אגרה או תשלום לנוטריון. במידה ובני הזוג עורכים את הסכם הממון לפני הנישואין, הרי שהם יכולים לאשר את ההסכם בבית המשפט, בבית דין רבני או אצל נוטריון. נוטריון הינו עורך דין בעל ניסיון שעבר הכשרה מיוחדת מטעם משרד המשפטים, וכעת רשום ברשימותיו כבעל סמכות לאשר, לערוך ולאמת מסמכים בעלי רגישות מיוחדת.

כפי שאמרנו, ישנה עדיפות לעורך דין לענייני משפחה שהוא גם נוטריון, מאחר שהדבר חוסך את הפנייה אל בית המשפט או לבית הדין, או לחילופין אל נוטריון אחר. ניתן לסיים הכל בצורה נוחה תחת קורת גג אחת. עם זאת, אישור הסכם הממון על ידי הנוטריון כרוך בעלות, ובניגוד לעריכת ההסכם כאן כבר לא מדובר בשוק חופשי. משרד המשפטים מעדכן מדי שנה תעריפים קבועים המחייבים את כלל הנוטריונים בארץ לביצוע פעולות שונות, והנוטריון אינו יכול לגבות יותר או פחות מהתעריף הקבוע.

נכון לשנת 2023 האישור הנוטריוני של הסכם הממון לפני הנישואין עומד על 394 ₪,  והתעריפים משתנים משנה לשנה. במידה ובני הזוג עורכים את ההסכם לאחר נישואיהם, הרי שלא יהיה מנוס מאישורו בפני בית המשפט או בית הדין הרבני, וכאמור ניתן לעשות זאת גם אם הזוג טרם נישא. במקרה הזה, יש לשלם אגרה המשתנה גם היא משנה לשנה, ועומדת נכון להיום על סביבות ה- 450 ₪.

מחיר הסכם ממון

מדוע צריך עורך דין לעריכת הסכם ממון 

על פניו, אין מניעה כי בני זוג יערכו בעצמם ולעצמם את הסכם הממון, ויביאו אותו לאישור נוטריון, בית הדין או בית המשפט. עם זאת, חשוב להבין כי כל מטרתו של ההסכם היא לאפשר לחיים המשותפים להתנהל על מי מנוחות, ללא חשש כלכלי שעלול להטריד מאוד. נכון, אנשים נישאים בכוונה להיכרך זה בזו לכל החיים, אך בעולמנו אנו חיים, ולכל ידוע כי מערכות יחסים עלולות לעלות על שרטון ולהסתיים.

על כן, אין זה נדיר שאנשים חוששים לגבי עתידם הכלכלי בעת פרידה. לדוגמא, אם בת הזוג מגיעה ממשפחה אמידה יחסית, ומביאה לקשר סכומים משמעותיים יותר, עולה החשש שמא בעת פרידה תאלץ להיפרד ממחצית מרכושה והונה – בהתאם לחוק יחסי הממון. מאידך, בן זוגה עלול לחשוש שמא בעת פרידה תוכל בת הזוג לשמור על מעמדה הסוציו-אקונומי הגבוה, בעוד הוא ימצא את עצמו בפני שוקת שבורה. מחשבות וחששות כאלו עלולות ללוות את בני הזוג לאורך השנים, ולפגום באיכות הקשר.

בדיוק את הבעיה הזו נועד לתקן הסכם הממון, המאפשר לשניים להתנהל מתוך וודאות ורגיעה בהקשר הפיננסי העתידי. אבל נקודה חשובה היא, שכל זוג זקוק לסוג ולתוכן אחר של הסכם ממון, כגון החלטה על הפרדה ממונית או יחסי שיתוף, וכמובן שיש הבדלים בנכסים הנוכחיים ובנכסים העשויים להתווסף לאורך השנים. על כן, ישנה חשיבות גדולה לעריכה של ההסכם על ידי עורך דין מיומן, היודע לתת פתרונות יצירתיים, הוגנים, מושכלים, כדאיים ומניחים את הדעת לגבי שני הצדדים, תוך שהוא חוזה אתגרים עתידיים ומונע בעיות שאנשים מהשורה לא מעלים על דעתם.

עורך הדין יסייע לבני הזוג לפרט את הרכוש הקיים כעת ברשותם, כולל זה שהגיע מלפני הנישואין, ולהחליט כיצד יחולקו הכספים, המיטלטלין, הנדל”ן וכדומה בעת פרידה. בתוך כך, הוא יסייע להם לצפות את הרכוש העתידי ולהחליט האם הם מתכוונים להתייחס אליו כרכוש משותף, כיצד להתייחס לירושות ומתנות, והאם ישנם נכסים שלגביהם תהיה התייחסות נפרדת ושונה.

כאמור, חלק מהותי בהסכם הממון היא הקביעה כיצד יחולק הרכוש בעת שהקשר מסתיים, ואפשר גם להחליט על הדרך בה יוערך שוויים של הנכסים בסיום הקשר, מהו הלו”ז לפירוק שיתוף, ומהי הערכאה שתטפל במחלוקות – אם יתעוררו – לגבי החלוקה הכלכלית בעת פרידה או גירושין.

לפרטים נוספים ולעריכת הסכם ממון

למידע נוסף בנושאי המאמר, ולקבלת ייעוץ, ליווי וסיוע מעו”ד דיני משפחה בתל אביב / רמת גן לרבות שירותי נוטריון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדה של  אביטל רבינוביץ’, עורכת דין, מומחית בדיני משפחה על כלל רבדיו, מגשרת ונוטריון בטלפון  03-5751505. ניתן גם לפנות לאימייל avital.adv@gmail.com  ו/או לשלוח הודעת ווטסאפ 0507755138.

מחכים לפנייתך

פנו אלינו ונשוב בהקדם