איך מתחילים הליך גירושין

המטרה של הליך הגירושין היא להסדיר עניינים שונים בין שני בני זוג שהחליטו להתגרש, בין אם מרצון שניהם, או בהחלטת צד אחד שהשני נאלץ להיעתר לה. בהליך זה יגיעו השניים להסכמות משותפות או שיחליט בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, לגבי נושאים כמו מזונות אישה, מזונות ילדים, אחריות הורית, זמני השהות, חלוקת הרכוש ועוד. התהליך מלווה ומסדיר את ההחלטה לסיים פרק אחד בחיים, ולפתוח דף חדש, אם כי חשוב להדגיש כי ‘הדף החדש’ אינו ריק לגמרי מבן הזוג שנפרדים ממנו, בעיקר אם יש ילדים.

אז איך מתחילים להפוך את הדף? איך מתחילים להתגרש? עם מי צריך לדבר ואל מי לפנות? מהן האפשרויות העומדות בפני בני הזוג הנפרדים? האם יש יתרון לדרך פעולה מסוימת על פני האחרת? כיצד מצמצמים עלויות ופגיעות נפשיות במתגרשים ובילדיהם? על השאלות האלו ונוספות נשיב במאמר הבא, בו נסביר איך מתחילים הליך גירושין.

עוד לפני שעושים את הצעד הראשון

כבר בתחילת הדרך יש להבין שהליך גירושין יהיה במרבית המקרים מאתגר, ולעיתים אף מטלטל. אכן, אין זה קל לסיים קשר זוגי ממושך, לא כל שכן ליצור שינוי דרסטי בתא המשפחתי. את ההחלטה ואת התהליך מלווים לא פעם חששות, דאגות, אי וודאות, ולעיתים גם אכזבות וכעסים, ההופכים את התקופה לסוערת במיוחד. על כן, עוד לפני שמבצעים את הצעד הרשמי הראשון, כדאי לפעול בשני מישורים בהתאם לטיב היחסים הקיימים עם בן הזוג.

ראשית, במידה ומתקיימים יחסים המאפשרים שיח, למשל כשההחלטה לסיים את הקשר הייתה משותפת, כדאי לשבת ביחד ולבחון האם תוכלו להסכים על מספר דברים עקרוניים ובסיסיים להמשך הדרך. אם ישנה אפשרות מסוימת להגיע להבנות, לפחות בחלק מהדברים, ואם אין התנהלות לוחמנית ועיקשת, כדאי לכוון להסכם גירושין מחוץ לכותלי בית המשפט או בית הדין הרבני. בהמשך המאמר יוסבר על ההסכם.

במידה והיחסים סוערים מאוד, או כשאחד מבני הזוג מעוניין כבר לצאת למהלך לפני שהשני יבין מה קורה, או כשלא ניתן להגיע לשום הסכמה, כדאי לפנות לעורך דין לדיני משפחה. מטרת הפנייה היא לקבל ייעוץ לגבי היבטים שונים של פתיחה בהליך גירושין לבקשת צד אחד. בין היתר, עורך הדין יסביר לגבי האפשרויות הפתוחות בפניכם, לגבי ההבדל בין בית משפט לענייני משפחה ובית דין רבני, לגבי העלויות הצפויות, וכדומה. כמו כן, עורך הדין יקשיב לצרכים, לרצונות ולמטרות שלכם ויבין את מצב העניינים. לאור זאת כבר יתחיל עורך הדין לבנות את האסטרטגיה שתוביל לתוצאות האופטימאליות עבורכם.

לפתוח תיק גירושין בבית דין רבני

אף אדם שנכנס תחת החופה אינו מדמיין שיגיע אל הרבנות, אך העובדות מראות שזוהי סיטואציה שכיחה למדי בימינו. ואפילו אם אינכם דתיים, בית הדין הרבני היא הסמכות היחידה בישראל שיכולה להעניק את הגט למי שהתחתנו כדת וכדין.

אמנם, אין זה אומר שאת ההליכים תקיימו בהכרח בבית הדין, וניתן בהחלט לנהל את התיק בבית המשפט לענייני משפחה (או להגיע להסכם גירושין עם עורך דין). אבל בשביל הגט חייבים לפתוח תיק בבית הדין הרבני השוכן באזור מגוריכם, תוך מילוי והגשה של טופס המתאר את סיבות הגירושין וכן פרטים בסיסיים של בני הזוג וילדיהם. יש לציין כי את הבקשה לפתיחת תיק אפשר לעשות גם במעמד צד אחד, כלומר רק על ידי בן הזוג המעוניין להתגרש, וניתן גם להגיש בקשה משותפת.

איך מתחילים הליך גירושין

פונים לגישור אצל עורך דין או לבית המשפט/בית הדין

כאמור, התשובה לשאלה איך מתחילים גירושים מתחלקת לשתי אפשרויות מרכזיות, שאפשר לקרוא להן ‘הדרך הקלה’ ו- ‘הדרך הקשה’. הדרך הקלה היא לפנות אל עורך דין משפחה מגשר המוסכם על שניכם, על מנת לבצע את התהליך של עריכת הסכם גירושין. מדובר בתהליך שלא ניתן לסיימו בפגישה אחת, עקב הנושאים כבדי המשקל העומדים על הפרק. הסכם הגירושין צריך לתת מענה ברור, מוסכם ומפורט לכלל הנושאים העיקריים של הפרידה, כגון חלוקת הרכוש, אחריות הורית וזמני שהות, דמי המזונות, זכויות וחובות של כל אחד מבחינה כלכלית, הדרך בה יתקבלו בעתיד החלטות, סוגיות של חינוך הילדים, מקום המגורים של בני הזוג, ועוד.

ככל שמדובר בסוגיות יותר מורכבות (כמו רכוש רב ומורכב), וככל שבני הזוג פחות מסוגלים לשבת זה בחברת זו, להקשיב והגיע להסכמות, כך התהליך יהיה ממושך יותר. עם זאת, הוא בוודאי מהיר וקל יותר מאשר פנייה לבית המשפט או לבית הדין הרבני. אכן, לגישור ועריכת הסכם גירושין יש יתרונות רבים, כגון חיסכון עצום בזמן, חיסכון אדיר בכסף שנשאר אצל בני הזוג, הפחתת הפגיעה הרגשית בהם ובילדיהם, הפחתת אי הוודאות. ויותר מכך, עצם העובדה שיושבים ומדברים סוללת את הדרך להמשך שיתוף פעולה בעתיד, והשיתוף בהחלט עשוי להידרש.

כאמור, במידה ואין יכולת לדבר, להקשיב להגיע להסכמות, אין ברירה אלא ללכת ב- ‘דרך הקשה’. זאת אומרת, להגיש תביעה לבית המשפט או לבית הדין הרבני בנושא אחד או יותר של הגירושין (משמורת והסדרי ראייה, מזונות ילדים ואישה וכדומה). בשלב זה כבר התייעצתם עם עורך דינכם, שהסביר לכם את המאפיינים הייחודיים של בית המשפט ובית הדין. זכרו כי בית הדין הרבני פועל לפי ההלכה, ועשוי להכריע באופן שונה מבית המשפט עם נטייה מסוימת לרעת נשים, בעיקר במקרים של בגידה.

עם זאת, חשוב להבין כי ההליכים אינם מתחילים מייד. למעשה, הדבר הראשון שחייבים לעשות הוא להגיש לבית המשפט או לבית הדין תביעה ליישוב סכסוך. מרגע שהוגשה התביעה מוקפאת לזמן מה כל אפשרות להגיש תביעה אחרת הקשורה לגירושין, ומתחיל תהליך דרך יחידת הסיוע של בית המשפט. על בני הזוג להגיע לפחות לפגישה אחת עם אנשי מקצוע, שבה יוסברו להם האפשרויות הקיימות, ההשלכות האפשריות, יינתנו המלצות לשמירה על הילדים, וייבדק האם ניתן להגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט או בית הדין.

בשאר הפגישות בני הזוג אינם חייבים להשתתף, אך במידה וקיים הרצון ניתן להסתייע בהן כדי להתחיל ולגבש הסכמות. באותו האופן, ניתן בשלב זה לפנות אל עורך דין חיצוני שיעבוד עם בני הזוג על הסכם גירושין. רק אם בני הזוג אינם מעוניינים בגישור, ורק לאחר שהסתיימה תקופת ההקפאה, ניתן להתחיל בהליכים המשפטיים.

לפרטים נוספים, ליווי וייצוג בהליכי גירושין

במאמר זה הוסבר לגבי גירושים – איך מתחילים ומהן האפשרויות הקיימות. אם אתם רוצים לדעת עוד בנושא ולקבל ייעוץ מקיף, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עו”ד ונוטריון אביטל רבינוביץ’, הממוקם במתחם הבורסה ברמת-גן. פנו אל משרדנו בטלפון 03-5751505 ואנו נשמח להסביר אודות הליך גירושין – איך מתחילים, למי כדאי לפנות, מאילו פעולות עדיף להימנע, ומהם הצעדים החכמים ביותר שתוכלו לעשות בעת הזאת.
ניתן גם לפנות לאימייל avital.adv@gmail.com ו/או לשלוח הודעת ווטסאפ 0507755138.

מחכים לפנייתך

פנו אלינו ונשוב בהקדם